שסטוביץ מה הקשר בין מברשת השיניים למחלות?

מה הקשר בין מברשת השיניים למחלות?

29-08-2017

עם השינוי במזג האוויר, מגיעות גם בדרך כלל המחלות הידועות לשמצה ביניהן השפעת, דלקת הגרון ומחלות מערכת הנשימה.
במודע או שלא במודע, רובנו נעשה הכל כדי לא להידבק.
חלק מהסיטואציות שאנחנו יוצרים אפילו קצת משעשעות ולא בטוח יעילות. למשל, מי מכם בחר לעצור את הנשימה לכמה שניות כשמישהו מתעטש לידכם באוטובוס או משתעל לכיוונכם במסעדה?
אנחנו נמנעים מלשתות בטעות מבקבוק של מישהו חולה, מלישון עם בן זוג חולה באותה מיטה או אפילו להיות בנוכחות מישהו חולה באותו החדר. אנחנו משקיעים מאמץ בלהרחיק את עצמנו ממקומות כאלו מכיוון שאנחנו מבינים שמחלות עוברות במגע, ברוק או אפילו באוויר, ואין דבר יותר גרוע מלהרגיש רע.
אבל, האם כאשר אנחנו חולים, אנחנו מפרידים את מברשת השיניים שלנו משאר המברשות בבית?
האם אנחנו דואגים מספיק לבני הבית ושומרים עליהם מהדבקה?
האמת המרה היא שגם כשאנחנו לא חולים, רובנו מחזיקים את מברשות השיניים בתנאים הטובים ביותר עבור החיידקים והגרועים ביותר עבורנו.
מברשות השיניים שלנו – האביזר שבכל יום נכנס לפחות פעמיים לפה – מוחזקות בחדר עם החלון הכי קטן בבית (במקרה הטוב), באותו חלל שבו נמצאים השירותים, בקרבה לכיור שבו אנחנו שוטפים ידיים ובצפיפות שלא מותירה אפשרות להימנע ממגע עם יתר המברשות. בנוסף, מברשות השיניים לרוב נשארות רטובות לאחר השימוש מה שמאפשר לחיידקים כר פורה לשרוד ולהתרבות.
מחקרים מדעיים מציגים תמונה עגומה אף יותר. חוקרים מצאו שבשגרה, כמות החיידקים שנמצאת על מברשת השיניים היא אדירה. חלק מהחיידקים שנמצאו, ידועים כגורמים למחלות זיהומיות כגון עששת ומחלות חניכיים בחלל הפה, אבל לא רק. במחקר מסוים החוקרים מצאו חיידקים המקושרים עם מחלות חניכיים במברשות של ילדים אשר הוריהם חולים במחלת חניכיים. מברשת השיניים אינה נחלתם של החיידקים בלבד. גם וירוסים שונים יכולים לשרוד בין סיבי המברשת. במחקר מסוים, נמצאו במברשת השיניים וירוסים מסוג הרפס שיכולים לגרום למחלה אצל ילדים ואנשים עם מערכת חיסון מוחלשת, ואף לגרום להדבקה חוזרת באותו אדם ש"הדביק" את המברשת בוירוס.
אתם בטח שואלים, אם המצב כל כך גרוע, למה אנחנו לא מפתחים מחלה אחרי כל צחצוח שיניים?
ראשית, כאנשים בריאים, גם אם אנחנו נחשפים לחיידק פתוגני (גורם למחלה) שביקר אצלנו בעבר, לרוב מערכת החיסון שלנו יכולה להתמודד עם זה, במיוחד מיד אחרי שהיינו חולים וכמות הנוגדנים הקיימת בדם עדיין גבוהה ומונעת הדבקה חוזרת. עם זאת, זה לא אומר שיתר בני הבית אינם חשופים להדבקה.
מי שחשוף יותר לסכנה אלו אנשים שמערכת החיסון שלהם מעט חלשה יותר מסיבה זו או אחרת כגון פעוטות, קשישים ונשים בהריון. חשיפה לזיהום אצל אנשים אלו מעמידה את הגוף שלהם בפני אתגר לא פשוט.

מה עוד מגן עלינו? נמצא ששימוש במשחות שיניים שבנוסף לפלואוריד מכילות חומרים שייעודם לחסל חיידקים, עוזר מאוד. בנוסף, מחקרים מצאו ששימוש בשטיפת פה עם רכיבים נוגדי חיידקים לפני הצחצוח, מפחית משמעותית את כמות החיידקים שנשארת במברשת.
מה אתם יכולים לעשות כדי לסייע במניעת העברת מחלות?
– להתרגל לשמור את מברשות השיניים הרחק מהשירותים ומהכיור עד כמה שניתן, ולהשתדל לאוורר את חלל חדר האמבטיה ברוב שעות היום, אפילו שקצת קריר.
– להפריד בין מברשות השיניים של בני הבית כך שלא יהיה מגע ביניהן. זה חשוב בשגרה ובמיוחד בזמן שמישהו בבית חולה.
– לייבש עד כמה שניתן את סיבי המברשת לאחר השימוש ולא לכסות את המברשת עם מכסה פלסטיק. זכרו שסיבים רטובים מגדילים סיכויי שרידות של חיידקים בתוכם.
– אם יש לכם אפשרות, כדאי לחטא את מברשת השיניים. מחקרים מצאו ששטיפת המברשת עם כלורהקסידין 0.12% לאחר כל צחצוח, מפחיתה משמעותית את כמות החיידקים במברשת.
– להחליף את מברשת השיניים בתדירות גבוהה יותר. לפחות כל 3-4 חודשים על פי המלצת ארגון רופאי השיניים האמריקאי, ולשקול להחליף גם מיד לאחר מחלה.

שיהיה לכולנו סתיו נעים ובריא.

References:
Toothbrush Contamination: A Review of the Literature. Michelle et al. (2011)

Toothbrush Contamination in Family Members. Contreras et al. (2010)

Microbiological contamination of toothbrushes and identification of a decontamination protocol using chlorhexidine spray. Rodrigues et al. (2012)

    הירשמו לניוזלטר!

    רוצים להתעדכן בכל הקופונים והמבצעים על כל החדש והנוצץ בעולם הקוסמטיקה והטיפוח?
    רוצים לשמוע על כל המתכונים והטיפים הכי מיוחדים וטעימים בעולם הקולינריה? הירשמו עכשיו!

    טואלטיקה
    עדכונים שוטפים
    על עולם טיפוח
    הפרט והבית
    בחר
    יופי וקוסמטיקה
    עדכונים שוטפים על
    החדש והנוצץ
    ופעילויות שאתם
    חייבים לדעת עליהן
    בעולם היופי
    בחר
    מזון
    עדכונים חמים על
    מוצרים חדשים,
    פעילויות מדליקות
    ומתכונים שווים בעולם
    הקולינריה
    בחר
    קמעונאים
    עדכונים שוטפים על
    מוצרים חדשים,
    פעילויות שיווקיות
    ומידע קמעונאי חשוב
    בחר

    * ניתן לבחור יותר מניוזלטר אחד

    קראתי ואני מסכים לתנאי הפרטיות ולתקנון החברה. היני מאשר קבלת חומר פרסומי.

    קראתי ואני מסכימ/ה לתנאי הפרטיותולתקנון החברה.
    היני מאשר/ת קבלת חומר פרסומי.

    הרשמו לניוזלטר