שסטוביץ מיתוסים על טונה

מיתוסים על טונה

10-02-2015

כמה מיתוסים ואמירות תמוהות לגבי שילוב הטונה בתפריט, ובהקשר לבניית שרירים לאחר אימונים. חלק מהדברים נכונים ואחרים ממש לא. להלן המיתוסים הבולטים:

 

1. אסור לאכול טונה עם גבינה
נימוק: כאשר אוכלים באותה ארוחה טונה וגבינה מעמיסים על הקיבה ואז הטונה לא נספגת והופכת לשומן במקום לספק חלבון לבניית השרירים.
תשובה: לא נכון!
הסבר: גם הגבינה וגם הטונה הם מקורות שמכילים כמות יפה של חלבון, אך אין הם מתחרים אחד בשני. לא ייווצר מצב שאחד ימנע את הספיגה של האחר.

מה שכן צריך לקחת בחשבון היא כמות החלבון הכללית בארוחה, והאם היא לא גבוהה מדי לדרישות הגוף. מכיוון שגם הטונה וגם הגבינה מכילים כמות גדולה של חלבון, צריך לראות שלא מגזימים בכמות שאוכלים בארוחה אחת, מעבר למה שהגוף יכול לנצל לצורכי בניית השרירים.

כל עוד אוכלים קצת מכל דבר, לא צריכה להיות בעיה. אם מגזימים בכמות שאוכלים (וזה נכון גם אם אוכלים כל אחד מהם בנפרד בכמות גדולה ומוגזמת), הגוף לא יצטרך את כל החלבון וחלקו יהפוך בגוף לפחמימות/שומן ועלול להיאגר כעודפים. כלומר הסיבה היא עודף חלבון ולא השילוב בין הטונה לגבינה.

 

2. החלבון בשימורים לא איכותי כמו בדג טרי
נימוק: תהליכי שימור הטונה פוגעים בחלבון והגוף לא יכול לנצל אותו לבניית השרירים בצורה יעילה בהשוואה לאכילה של טונה טרייה או דגים טריים אחרים.
תשובה: לא נכון!
הסבר: החלבון הנמצא בטונה אומנם עובר תהליכי חימום ושימור כאשר הוא נארז בקופסאות, אך אין בתהליכים אלו לפגוע באיכות החלבון וביכולת הגוף לנצלו לצורך בניית השרירים.

כל סוג חלבון מהמזון שאנו אוכלים (באם הוא מבושל, טרי, מוצק או נוזלי) עובר קודם כל תהליכי פירוק בקיבה ובמעי לפני שהוא נספג לדם בצורה של חומצות אמינו בודדות או בזוגות (די-פפטיד). מכאן שגם טונה טרייה וגם טונה בשימורים תעבור את אותם תהליכי פירוק בגוף לפני שתיספג. לכן אין הבדל ניכר ביכולת ניצול החלבון מן הטונה בגוף בין טרי למשומר בהקשר לבניית השרירים לאחר אימונים.

 

3. אסור לאכול יותר מדי טונה בגלל רמה גבוהה של כספית
נימוק: מינרל הכספית נמצא בכמות יחסית גבוהה בדגי הטונה, ואכילה קבועה של כמות גדולה עלולה לגרום להצטברות הכספית בגוף עד למצב של הרעלה.
תשובה: נכון!
הסבר: טונה הוא דג ים וגופו יכול להכיל כמות יחסית של גבוהה של הכספית. למרות שהכספית הוא מינרל חיוני לגוף, צריכה גבוהה באופן קבוע עלולה לגרום להרעלה בגוף.

בחלק מהמדינות בעולם בהן צריכת הטונה נחשבת לגבוהה, יש הנחיות מדויקות על גבי מארזי הטונה להימנע מצריכה גדולה והגדרה כמה מומלץ לצרוך בשבוע. בישראל, אין עדיין נתונים מדויקים של צריכת הטונה עבור האוכלוסייה הבוגרת. הנתונים הקיימים מראים על צריכה יחסית נמוכה ולכן אין המלצות על גבי האריזות.

במידה ואתם רוצים להקפיד על צריכה בטוחה, מומלץ להקפיד על אכילה של מקסימום שלוש-ארבע קופסאות שימורים של טונה בשבוע.

אז לא מומלץ לאכול קופסת טונה שלמה כל יום, אלא לגוון ולשלב את הטונה לסירוגין לאורך השבוע במסגרת התפריט היומי. אפשר לאכול קופסת טונה יום כן יום לא, או חצי קופסה בלבד בכל יום. העיקר לא להגזים!

 

באדיבות: קופ"ח כללית

הירשמו לניוזלטר!
רוצים להתעדכן בכל הקופונים והמבצעים על כל החדש והנוצץ בעולם הקוסמטיקה והטיפוח?
רוצים לשמוע על כל המתכונים והטיפים הכי מיוחדים וטעימים בעולם הקולינריה? הירשמו עכשיו!

 
טואלטיקה
עדכונים שוטפים
על עולם טיפוח
הפרט והבית
בחר
 
יופי וקוסמטיקה
עדכונים שוטפים על
החדש והנוצץ
ופעילויות שאתם
חייבים לדעת עליהן
בעולם היופי
בחר
 
מזון
עדכונים חמים על
מוצרים חדשים,
פעילויות מדליקות
ומתכונים שווים בעולם
הקולינריה
בחר
 
קמעונאים
עדכונים שוטפים על
מוצרים חדשים,
פעילויות שיווקיות
ומידע קמעונאי חשוב
בחר

* ניתן לבחור יותר מניוזלטר אחד
 קראתי ואני מסכים לתנאי הפרטיות ולתקנון החברה. היני מאשר קבלת חומר פרסומי.
קראתי ואני מסכימ/ה לתנאי הפרטיות ולתקנון החברה.
היני מאשר/ת קבלת חומר פרסומי.

הרשמו לניוזלטר